
Het belang van storytelling binnen marketing
30 augustus 2023 om 11:20 PartnercontentStorytelling biedt een menselijke dimensie aan jouw onderneming. In de zakelijke wereld draait alles namelijk om het bereiken van je doelgroep en het vertrouwen van deze doelgroep op te bouwen. Bij storytelling moet je misschien denken aan romans en fictie, maar niets is minder waar. Het is namelijk een krachtig middel om in te zetten binnen de marketing van jouw bedrijf. Door zakelijke informatie op een verhalende manier te brengen, bereik je een grote doelgroep die zich sneller betrokken zal voelen bij jouw bedrijf.
Bij bedrijfsvoering komen natuurlijk vooral cijfers en feiten kijken. Klanten kunnen daar soms bij afhaken. Door een feitelijke tekst juist in een verhalende tekst te veranderen, creëer je persoonlijke betrokkenheid. Heb je een bijzonder verhaal of een bijzondere slogan die veel zegt over jouw bedrijf? Laat dan bijvoorbeeld rugzakken bedrukken met dit slogan, waardoor mensen nieuwsgierig worden naar jouw bedrijf. Het zal namelijk lijken alsof deze tekst deel uitmaakt van een groter verhaal en dit verhaal kunnen mensen bijvoorbeeld terugvinden op jouw website of social media.
Om een succesvol bedrijf op te bouwen, is vertrouwen van je klanten en doelgroep erg belangrijk. Ze willen namelijk zeker weten dat ze op jou en jouw bedrijf kunnen rekenen. Door een verhaal te vertellen over wie jij bent en wat je bedrijf inhoudt, voelt de klant al meteen meer betrokkenheid omdat ze weten wie er achter het bedrijf zit of zitten. Zorg er daarom voor dat het duidelijk wordt wat de geschiedenis van het bedrijf is, wat de bedrijfsvisie is en wie er allemaal bij het bedrijf betrokken zijn. Daarnaast kun je relatiegeschenken inzetten, bijvoorbeeld rugzakjes bedrukken. Deze kun je cadeau geven aan vaste klanten, zodat ze zich nog meer betrokken voelen bij jouw bedrijf. In plaats van dat je bedrijf alleen een naam en logo is, krijgt het zo ook een persoonlijk tintje door het verhaal dat je erbij vertelt. Bovendien wordt je bedrijf op deze manier toegankelijker door het menselijke aspect.
Storytelling op diverse kanalen
Maak jij al gebruik van social media voor jouw bedrijf? Als je dit nog niet doet, is dit zeker een goed hulpmiddel voor storytelling. Er zijn allerlei verschillende socialmediaplatformen, met verschillende manieren van communicatie. Zo kun je visuele storytelling toepassen op een platform als Instagram, door een bijzondere foto met een achtergrondverhaal eronder. Of plaats een korte, maar pakkende, video op TikTok. Je kunt zelf kiezen wat de invalshoek wordt van verhalen. Wil je een werknemer van je bedrijf uitlichten? Of kies je ervoor om een video te maken waarin je het verhaal vertelt achter je bedrijf? Daarnaast is het natuurlijk belangrijk om je verhaal duidelijk over te laten komen op je website. Wat wil je dat klanten weten? Waarvoor zouden ze bij jou moeten komen? Door je persoonlijke verhaal te vertellen en de feiten juist wat menselijker te vertellen, zullen ze zich sneller persoonlijk betrokken voelen bij jouw bedrijf en bij jouw merk. Je bent natuurlijk niet voor niets begonnen met je bedrijf, er zit ongetwijfeld een visie en gedachte achter. Door deze visie en gedachte kenbaar te maken bij je doelgroep door middel van storytelling, ontwikkel je een loyaal klantbestand.