Afbeelding
Foto Pexels

Hoe bereid je je het beste voor op de belastingaangifte?

12 december 2022 om 11:08 Partnercontent

Het is weer die tijd van het jaar. Er moet belastingaangifte gedaan worden. Voor veel mensen is dit iets waar ze tegen op kijken. Dit kan verschillende redenen hebben. Misschien vind je het ontzettend saai of weet je amper wat het inhoudt? Lees hier hoe je je het beste voorbereid op de belastingaangifte!

Wat is belastingaangifte?

Voordat we in de tips en tricks duiken is het handig om te weten wat het nou precies inhoudt.

In het kort gaat het om de belasting die je betaald. Een bedrijf betaald dit over de gemaakte winst en een particulier over hun inkomsten. Deze aangifte moet voor 1 mei online gedaan worden bij de belastingdienst.

Op het moment dat je zelf niet weet hoe je dit moet aanpakken kan je een boekhouder inzetten. Een boekhouder weet namelijk precies van welke regelingen jij gebruik kan maken, en op deze manier voorkom je dat je te veel belasting betaald.

Tips om je voor te bereiden

Laat je adviseren door een boekhouder
Zoals al genoemd werd, kun je dus een boekhouder inzetten om je te helpen. Niet alleen om de werkzaamheden over te nemen, maar ze kunnen je ook advies geven. Een boekhouder heeft ontzettend veel voordelen, denk hierbij aan het feit dat je zelf tijd bespaart en zei precies weten wat ze moeten doen om het meeste uit de belastingaangifte te halen. Doordat de boekhouder er voor zorgt dat jij nooit teveel betaald verdient hij zichzelf dus terug.

Administratie goed bijhouden
Heb jij een bedrijf, of is er een andere reden waardoor jij veel administratie moet doen? Zorg er dan voor dat je dit allemaal op een rijtje hebt. Administratie is namelijk de basis van de belastingaangifte. Bij een bedrijf is het dus belangrijk dat je goed de inkomsten, uitgaven, kosten en facturen controleert. Klopt alles? Dan maakt dit de aangifte tien keer makkelijker.

Het is hiernaast ook handig om kopieën van deze administratie te maken. Het is namelijk zo dat je de administratie een aantal jaren moet bewaren. 7 kalenderjaren om precies te zijn. Het is dus niet handig zodra je deze kwijt raakt. Zorg er voor dat je zowel een fysieke als een digitale back-up hebt. Dit is om problemen in de toekomst te voorkomen.

Heb je geen bedrijf? Ook dan is het belangrijk goed op te letten. Zorg ervoor dat je jaaropgaven en loonstroken goed bewaard. Ondanks dat het niet verplicht is, is het voor jezelf ontzettend handig.

Check je checklist 

Voordat je kan beginnen is het belangrijk om je gegeven op een rijtje te hebben. Hierdoor kun je zo snel en efficiënt mogelijk te werk gaan. Over het algemeen zijn alle gegevens voor iedereen hetzelfde. Hieronder vind je een overzicht van welke gegevens je nodig hebt!

Persoonlijke gegevens

  • Het BSN-nummer. Deze vind je onder het kopje ‘persoonsnummer’ op je ID-kaart. 
  • Je rekeningnummer. 
  • Je DigiD gegevens.

Inkomsten

  • Jaaropgave. Je mag hier ook salarisstroken gebruiken, maar dit is minder overzichtelijk. 
  • Ontvangen partneralimentatie, mocht dit van toepassing zijn. 

Bankrekening

  • Jaaroverzicht betaalrekening. 
  • Jaaroverzicht spaarrekening.
  • Jaaroverzicht van beleggingen. 

Wonen

  • De WOZ-waarde. Deze vind je op de WOZ-beschikking die je van de gemeente hebt ontvangen. 
  • Jaaropgave hypotheek. 

Daarnaast is het belangrijk een overzicht te hebben van aftrekposten. Denk hierbij aan giften die je hebt uitgegeven, zorgkosten die niet vergoed worden, partneralimentatie en/of onvergoed studiekosten. 

Last but not least… 

Check, check en dubbel check. Ga alles nog eens bij langs. Klopt alles? Alleen wanneer alles klopt, dan kun je aan de slag met jouw belastingaangifte! Succes! 

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie