De Contactcommissie Lage Vuursche pleit al jaren voor een fietspad langs de Embranchementsweg.
De Contactcommissie Lage Vuursche pleit al jaren voor een fietspad langs de Embranchementsweg. Christine Schut

CCLV: pak eerst Embranchementsweg aan

5 augustus 2023 om 14:15 Verkeer en vervoer

LAGE VUURSCHE De inwoners van Lage Vuursche zijn bezorgd over de verkeersveiligheid én over het behoud van de buslijn door het dorp. ,,Pak in plaats van de N415 eerst de meest onveilige verkeerssituaties aan.” De Contactcommissie Lage Vuursche (CcLV) heeft kennisgenomen van de aanstaande werkzaamheden aan de Hilversumsestraatweg (N415) waarbij groot onderhoud wordt gepleegd en snelheidsremmende maatregelen worden genomen omdat de maximaal toegestane snelheid op de provinciale weg wordt teruggebracht van 80 naar 60 kilometer per uur.

Christine Schut

,,De CcLV is natuurlijk voor de aanpak van onveilige verkeerssituaties in Lage Vuursche. Die zijn er genoeg. Bijvoorbeeld de Hoge Vuurseweg en de Embranchementsweg”, meldt het bestuur op zijn website. De dorpsraad vecht voor de veiligheid op de wegen rond het dorp. 

,,We willen al heel lang een fietspad langs de Embranchementsweg voor de veiligheid van fietsers. Maar kennelijk heeft dat geen prioriteit bij gemeente en provincie”, licht CcLV-voorzitter Mariette van Oosterom toe. ,,De grond is op het eerste stuk, tussen de Biltseweg en Vuurse Steeg van zes verschillende eigenaren. Dat is kennelijk lastig en dat is misschien zo, maar voor ons is niets onmogelijk, zeker niet als het om veiligheid gaat. We hebben met particuliere eigenaren gesproken en die willen best meedenken.” De gemeenten Baarn, Zeist en De Bilt zijn de andere eigenaren. Baarn heeft eerder laten weten dat vrijliggende fietspaden langs de Embranchementsweg en Vuurse Steeg niet mogelijk zijn.

CcLV-bestuurslid Onno Meijer, in het dagelijks leven jurist, laakt de houding van zowel de provincie Utrecht als de gemeente Baarn. ,,We brengen veel in, er wordt beleefd naar geluisterd, maar er wordt vervolgens niets mee gedaan.”

Volgens Meijer zijn er drie zaken die spelen. Als eerste de aanstaande aanpak van de provinciale weg N415 (Hilversumsestraatweg). Daarnaast de toegangswegen Embranchementsweg/Vuurse Steeg en aan de andere kant van het dorp de Hoge Vuurseweg. ,,Wat je ziet is dat verschillende overheden verantwoordelijk zijn en naar elkaar wijzen in plaats van samen het geheel aan te pakken. Ze bekijken het gefragmenteerd. Het is raar dat de maximumsnelheid op de Hilversumsestraatweg wordt verlaagd, terwijl het op de Hoge Vuurseweg is toegestaan 80 kilometer per uur te rijden, terwijl die weg veel smaller is én fietsers en bromfietsers op de rijbaan rijden omdat het naastgelegen fietspad onverhard is. Ook hebben de snelheidsremmende maatregelen op de N415 mogelijk gevolgen voor het gebruik van andere wegen omdat het sneller kan zijn via Lage Vuursche te rijden.”

BUSDIENST

Daarnaast vrezen de Vuurschenaren voor het voortbestaan van de busdienst. ,,Er rijdt nu een buslijn door het dorp. Maar de eigenaar heeft al aangekondigd dat wanneer aan de Embranchementsweg wordt gewerkt, de bus niet door het dorp zal rijden en niet weet of de busdienst daarna wel terugkeert. De bus rijdt van Hilversum naar Zeist en weer terug via Hilversum naar Amersfoort en heeft maar twee minuten om te keren in Zeist. Als de reistijd om Lage Vuursche te bereiken steeds korter wordt door alle snelheidsremmende maatregelen met bijbehorende drempels, kan het zijn dat het te veel tijd kost Lage Vuursche aan te doen.” Datzelfde kan gelden voor bedrijven die nu nog bezorgen op het dorp, denkt Meijer. ,,Het wordt dan minder aantrekkelijk in Lage Vuursche te wonen.” Als de planning klopt, wordt de Embranchementsweg volgend jaar opgeknapt in opdracht van de gemeente Baarn en voorzien van drempels. ,,We willen in gesprek blijven met de overheden, maar als dat niets oplevert, denken we aan actie voeren voor het behoud van de buslijn door het dorp.”

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie