Afbeelding
Goede interne communicatiemix

Hoe zorg je ten tijde van corona voor een goede interne communicatiemix?

28 mei 2021 om 10:49 Partnercontent

In succesvolle organisaties werken medewerkers goed samen, delen ze onderling hun kennis en zijn ze lekker aan het werk. Ook voelen ze zich verbonden met de organisatie. Al die factoren vragen om slimme interne communicatie. In tijden van corona vergt dit extra aandacht. Want het voortdurend op afstand werken, vereist nieuwe vaardigheden van de mensen die communiceren. Daarnaast stelt het andere eisen aan de communicatiemiddelen die worden ingezet. Hoe zorg je dat medewerkers nog betrokken blijven? Weten hoe? Leer van Orange Otters, hét bureau voor interne communicatie.

Met advies, coaching en support op maat, werkt de specialist samen met de mensen van de organisatie in kwestie aan het verbeteren van de interne communicatie. Het goed luisteren naar de behoeften die er leven, is daarbij de start. Op die manier ontstaat een heldere visie die vervolgens wordt vertaald in een communicatiemix.

Uitbreiden bestaande mix 

Door het verplicht thuiswerken, is de druk op de bestaande online interne communicatie groter dan ooit. In de huidige periode is goed te zien wat er door corona extra nodig is en waar er gaten vallen. ‘Daarom beantwoorden we regelmatig de vraag van organisaties hoe die de bestaande communicatiemix kunnen uitbreiden, om ook tijdens de coronacrisis goed intern te communiceren. Na een online intakegesprek, maken we een voorstel op maat. Denk aan het uitvoeren van een online-analyse van de bestaande situatie en een workshop om samen de inrichting uit te werken. Samen met de opdrachtgever werken we een communicatieplan uit’, vertelt senior adviseur verandercommunicatie Huib Koeleman.

Ontwikkelen online adoptieplan 

Door de invloeden van corona is de invoering van online systemen in een stroomversnelling geraakt. Omdat de gebruikers makkelijker instappen, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de versnelde adoptie goed verloopt. Ook bij dit proces is de expertise van Orange Otters van toegevoegde waarde. Roosmarijn Busch, specialist online communicatie: ‘Door middel van een analyse, gesprekken en workshops, helpen we bij het ontwikkelen van een online adoptieplan en het uitwerken van adoptieactiviteiten. Zoals een ambassadeursprogramma, infographics, e-learning en coaching. Op die manier maken we inzichtelijk wat medewerkers precies nodig hebben en welke mogelijkheden er al in huis zijn, om hen daar online bij te helpen.’  

Versterken van leiderschapscommunicatie

Met haar online diensten helpt Orange Otters organisaties ook bij het versterken van leiderschapscommunicatie ten tijde van corona, bijvoorbeeld met adviesgesprekken, coachingssessies en analyses op het gebied van interne communicatie. Daarnaast bieden de specialisten workshops aan voor planontwikkeling en het ontwikkelen van een kernboodschap. ‘Er worden nu extra eisen gesteld aan leiderschap en interne communicatie. Naast duidelijk en direct communiceren, is snel schakelen vereist. Dat roept allerlei vragen op. Is er bijvoorbeeld begeleiding nodig bij woordvoering of vloggen? Is de interne crisiscommunicatie voldoende ingericht? Wij adviseren op maat en schakelen direct als dat nodig is.’ 

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie