
Vlaggen in de raadszaal? Symboolpolitiek op zijn smalst.
21 februari 2025 om 13:08 Opinie Deel je nieuwsTerwijl Baarn worstelt met het vraagstuk woningbouw, bedreigde natuur en andere urgente problemen, verspilt de gemeenteraad haar tijd aan een motie over vlaggen. Alsof een stuk textiel aan de muur de kwaliteit van het bestuur verhoogt of de democratie versterkt. De raadszaal is al doordrenkt met symboliek. Portretten van de koning en zijn voorgangers onderstrepen de staatsinrichting meer dan genoeg, en het gemeentelogo maakt duidelijk dat het hier om Baarnse zaken draait. Vlaggen voegen daar niets aan toe.
Democratie draait om daadkracht en inhoud, niet om decorum. Dat deze motie is aangenomen, laat zien hoe ver symboolpolitiek kan doorschieten. Vlaggen maken geen beleid, lossen geen problemen op en verbeteren de besluitvorming niet. Wie werkelijk staat voor eenheid en verbondenheid, houdt zich bezig met de belangen van inwoners – niet met vlaggen voor de bühne.
Kees Koudstaal













