Meester Christiaan en juf Marijke in hun Geflipt outfit bezig met de opnamen.
Meester Christiaan en juf Marijke in hun Geflipt outfit bezig met de opnamen. Eigen foto

Geflipt, dagelijks een topper Rust, reinheid en regelmaat voor kinderen anno 2020

20 maart 2020 om 11:01 Onderwijs

BAARN/SOEST Leren op afstand. Juf Marijke (KWS Baarn; groep 7) en meester Christiaan (Werveling Soest; groep 8) zijn er al vier jaar mee bezig. Geflipt heet hun YouTube kanaal. Eens in de veertien dagen, maar nu de leerlingen thuis zitten, zetten ze elke schooldag om acht uur 's morgens een filmpje online. Een kijkje achter de schermen bij het creatieve onderwijsduo.

Eugene Leenders

Leren op afstand. Juf Marijke (KWS Baarn; groep 7) en meester Christiaan (Werveling Soest; groep 8) zijn er al vier jaar mee bezig. Geflipt heet hun YouTube kanaal. Eens in de veertien dagen, maar nu de leerlingen thuis zitten, zetten ze elke schooldag om acht uur 's morgens een filmpje online. Een kijkje achter de schermen bij het creatieve onderwijsduo.

De studio is afwisselend het eigen leslokaal op de KWS in Baarn of basisschool de Werveling in Soest. Een kleine camera op een statief en filmen maar. Juf Marijke en meester Christiaan zijn de afgelopen week onafgebroken bezig met hun Geflipt YouTube kanaal.

Duizenden kinderen weten het te vinden en dat aantal groeit snel. Niet alleen omdat ze nu dagelijkse uitzenden, maar ook door de media-aandacht in de kranten, op de radio en bij het Jeugdjournaal. Eigenlijk allemaal oude media. Zelf zijn ze het meest in hun sas met Dylan Haegens. Een collega vlogger maar dan met vele honderdduizenden volgers. Populair bij bijna alle Nederlandse kinderen. Afgelopen donderdag zat hij even in de aflevering van Geflipt om de kinderen, een hart onder de riem te steken. Van oorsprong behandelen Marijke Boudewijns en Christiaan van Aken veel reken- en taalvraagstukken, die met een filmpje worden verhelderd. Nu specialiseren ze zich in het aanbrengen van structuur bij kinderen. Marijke: "Het is heel wat voor de kinderen en hun ouders dat ze thuis een ritme moeten vinden. Wanneer doe je wat? Hoe wissel je dingen af? Elke ochtend om acht uur staat een filmpje van maximaal 10 minuten online dat de kinderen houvast biedt. Altijd een energiek welkom. Het is de bedoeling dat de videoclip op pauze wordt gedrukt en de kijkertjes een bepaalde tijd aan het werk gaan. Daarna weer even verder kijken. Naar een challenge, een mop of een proefje. Het werkt, want Geflipt vraagt of kinderen een foto of een filmpje opsturen. Het regent reacties. Het vrolijke onderwijs duo stond vier jaar geleden samen op de Werveling toen ze met hun IPad voor de gein een eerste filmpje maken. Het klikte en het klikt nog steeds. Ook nu Marijke in Baarn werkt. Ze brengen elkaar op ideeën, corrigeren elkaar op een positieve manier en voelen uitstekend aan welke vibe in de clip moet zitten. Snel, met humor, maar wel degelijk educatief. Het vertrouwde rust, reinheid en regelmaat in een geheel nieuw jasjes. Ja, ondanks de snelheid ook rust, want de kinderen wordt juist geleerd hoe je huiswerk maken, afwisselt met ontspannen. Natuurlijk is er aandacht hoe je goed je handen moet wassen en waarom dat nuttig is. Bijvoorbeeld door een proefje met peper dat de Coronabacillen moet voorstellen en zeep. Schoolbestuurder Bart Sonnenberg van de Pcbo-koepel waar de KWS en de Werveling onder vallen, steunt Geflipt. Sonnenberg: "Dat zijn de initiatieven die we op dit moment moeten ondernemen. Het draagt bij aan leren op afstand. Het is een hele krachttoer om van één keer in de veertien dagen naar een dagelijkse uitzending te gaan. We proberen ze meer tijd te geven en extra hulp bij het filmen en monteren." Daar is het Geflipt duo blij mee. Het lijkt allemaal of het gewoon ter plekke wordt verzonden, maar het succes wordt veroorzaakt door een gedegen voorbereiding. Altijd een uitgeschreven draaiboek, anderhalf tot twee uur opnemen en dat terugbrengen tot maximaal tien flitsende minuten. Een kleine kritische groepje kijkt mee of de kwaliteit hoog wordt gehouden. Ook de jeugdige kijkers hebben tal van tips en suggesties. In de oude filmpjes zaten de huf en meester te dicht naast elkaar. Dat merkten veel kinderen op. Dus deze week al wat verder uit elkaar en volgende week waarschijnlijk om en om in beeld.

Bijna alle onderwijzers zijn aan het kijken of ze met een filmpje het contact met hun leerlingen kunnen onderhouden. Geflipt laat zien dat, dat nog niet zo eenvoudig is. Aan de andere kant hoeft het ook geen gedegen documentaire te zijn als je je klas even een hart onder de riem wilt steken. Tip: Maak het niet zwaar, maar ook niet te luchtig. Vertel gewoon dat je je leerlingen mist. Vertel hoe contact mogelijk is. Besteedt even aandacht aan de jarigen in je klas en laat weten wanneer je weer wat van je laat horen. Doe het met enige regelmaat, bijvoorbeeld één keer in de week één of twee minuten.

Onder andere onderwijzeressen van de Guido de Bres zijn ook aan de slag gegaan met filmpjes.
Geflipt gebruikt veel gifjes en animaties om de vaart er in te houden.
Eugene Leenders
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie