Linda Graanoogst in webinar met BON-leden
Linda Graanoogst in webinar met BON-leden Annemarie van de Beek

Ondernemers: pak de pers!

Nieuws Deel je nieuws

De leden van het BON kregen maandag 15 juni een online training om meer free publicity te genereren: de beste, maar ook goedkoopste manier om op een prettige manier media aandacht te krijgen. Hoe kom je in de rol van expert in de krant, op radio of TV? We kregen tips van publiciteitscoach Linda Graanoogst. Een aantal willen we graag delen. Uiteraard ontbraken de algemene bekende tips niet: denk goed na wat en wie wil je wilt bereiken. Maak het concreet, geef voorbeelden, vertel klantverhalen omdat die praktisch inzicht geven in wat je doet. Om te weten welke media je moet benaderen, kun je klanten vragen welke tijdschriften of kranten zij lezen of welke radio of podcasts zij beluisteren.

Maar ook werd er individueel gewerkt aan ieders mediapitch volgens het stramien: Ik ben …. beroep en ik begeleid/help …. doelgroep bij …. om …. doel x te bereiken zodat .... voordeel van dat resultaat. De pitches werden gedeeld en er werden tips gegeven voor verbeteringen. Nog een algemene tip was: wat om - anders dan ondernemers gewend zijn - in te zoomen op problemen. Hoe analyseer je het probleem, geef een duidelijke visie hoe je klanten daarmee te maken krijgen en welke oplossingsrichtingen je ziet. Blijf bij het vertellen van je verhaal persoonlijk, consistent en blijf de boodschap herhalen.

Tot slot kregen we een korte toelichting hoe we onderwerpen kunnen vinden die nieuwswaarde hebben; hoe trigger je het brein van een journalist. De tips van Linda: zoek naar de big issues: gaat het een grote groep mensen aan en is het onderwerp een maatschappelijk probleem, dan is het makkelijker om publiciteit te genereren. Publiciteit hoeft niet altijd met een interview of opiniestuk, maar denk ook eens aan makkelijkere middelen zoals een ingezonden brief. Nieuwswaarde kun je ook bereiken met bijvoorbeeld een leuke invalshoek in je vakgebied.

En tot slot: toon lef, durf en moed!

Het Baarns OndernemersNetwerk is geen belangenvereniging, charity-organisatie of regulier ondernemersnetwerk. De leden van het Baarns OndernemersNetwerk maken gebruik van elkaars ervaringen en expertises om zelf betere ondernemers te worden. Niet alleen worden successen en netwerken gedeeld, maar ook het delen van persoonlijke ervaringen en desgevraagd verbeterpunten. Wil je meer informatie, of wil kennismaken met het Baarns Ondernemersnetwerk, neem contact op met Annemarie van de Beek (secretariaat van het netwerk), via: info@baarnsondernemersnetwerk.nl.

 

advertentie
advertentie