J.P Sweelinck staat centraal tijdens de bespeling van het carillon komende zaterdag.
J.P Sweelinck staat centraal tijdens de bespeling van het carillon komende zaterdag.

J.P. Sweelinck te horen op carillon

11 september 2021 om 09:00 Muziek

BAARN Sinds vele jaren heeft de toren van de Pauluskerk met de Baarnse beiaard een vaste rol op Nationale Monumentendag. Nu Nationale Monumentendag dit jaar weer in aangepaste vorm plaatsheeft, laat ook de toren niet alleen van zich horen, maar wordt ook een inkijkje van buitenaf geboden. Bauke Reitsma speelt zaterdag van 14.00 tot 15.00 uur op de beiaard en dat zal vanaf de Brink te zien zijn op het beeldscherm, mits het weer het toelaat. Bij regen helaas geen beeldscherm.

De beiaardier staat in de bespeling stil bij de oud-Nederlandse componist Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621) wiens 400ste sterfdag we op 16 oktober herdenken. Op het programma staan bekende klavierwerken, origineel voor orgel en clavecimbel, maar bewerkt voor klokken. Jan Pieterszoon Sweelinck werd geboren in 1562 in Deventer en verhuisde als peuter met zijn ouders naar Amsterdam, waar hij later organist zou worden in de Oude Kerk. Zijn invloed als componist leidt via zijn Duitse leerlingen, waaronder Heinrich Scheidemann, van leraar op leerling via Johann Adam Reincken tot aan de grote Johann Sebastian Bach en verder. Met de Sweelinck-Fantasie voor beiaard borduurt de Nederlandse organist en componist Albert de Klerk (1917-1998) voort op Sweelincks Est-ce Mars. Reitsma sluit de bespeling af met deze compositie.

Ook het automatisch speelwerk van het Baarnse carillon speelt de komende tijd werken van Jan Pieterszoon Sweelinck. Als melodieën vooraf aan de uurslagen klinken: Ballo del Granduca, Est-ce Mars? en Onder een linde groen. De halfuurslagen worden ingeluid met: een Praeludium, Mein junges Leben hat ein end of Malle Symen. Op de kwartieren voor en na het uur klinken enkele maten uit Psalm 98 voor koor en Pavana Lachrimae.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie