Italiaanse cellomuziek in Baarnse Paaskerk

13 oktober 2019 om 17:12 Muziek Deel je nieuws

Op zaterdagavond 2 november 2019 concerteert de Italiaanse meestercellist Gaetano Nasillo in de aan de Oude Utrechtseweg gelegen  Paaskerk. Samen met de celliste Sara Bennici en klaveciniste Anna Fontana brengt hij daar een programma met Venetiaanse cellosonates. Zo zal er muziek weerklinken van Antoni Vivaldi en Benedetto Marcello, maar ook bijvoorbeeld van hun minder bekende vakbroeders Antonio Vandini en Michele Stratico. Voor liefhebbers van de cello zal het een niet te versmaden avond worden. Het concert in de aan de Oude Utrechtseweg gelegen Paaskerk vangt aan om 20.15 uur. De toegang bedraagt € 25. (Jongeren gratis)

De Italiaanse cellist Gaetano Nasillo behoort tot de meest gerenommeerde Europese barokcellisten en werkt regelmatig, vaak als solist, samen met de meest prestigieuze Europese barokensembles, waaronder Ensemble 415, Concerto Vocale, Zefiro, Le Concert des Nations, Ensemble Aurora, Gli Angeli. Concertreizen voerde hem naar vrijwel alle Europese landen, de VS, Zuid-Amerika, Japan en Australië. Een groot aantal van de meer dan honderd cd-opnames waar hij aan meewerkte viel in de prijzen en kreeg de hoogste lof van recensenten van vooraanstaande muziektijdschriften. Naast zijn concertpraktijk geeft hij les aan het conservatorium van Novara, verzorgt hij druk bezochte masterclasses en is hij jurylid van een aantal internationale wedstrijden voor barokinstrumenten.

Iets over het programma

De opkomst van de cello als solo-instrument is een van de grote ‘succesverhalen’ uit de barokperiode. Speelt het instrument in de 16e eeuw nog een functionele, bescheiden rol ter ondersteuning van de hogere instrumenten, in het midden van de zeventiende eeuw groeit de cello uit tot een waardig solo-instrument. Vormde aanvankelijk de stad Bologna het centrum voor spelers en componisten van cellomuziek, alras verspreidde de populariteit van het instrument zich over geheel Italië om vervolgens via de Alpen verder Europa binnen te dringen.  De cello dankte zijn populariteit vooral aan zijn welsprekende lage geluid dat voor velen leek op de belichaming van een verfijnde mannelijke stem.

De acht cellosonates van evenzoveel verschillende componisten die het programma vermeldt hebben alle een connectie met Venetië en kennen ook de nodige overeenkomsten. Zo zijn zes van de acht sonates opgebouwd in vier traditionele delen (langzaam, snel, langzaam, snel). Typische barokmuziek waar liefhebbers van de cello van zullen smullen!

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie