Er kunnen nog twee leerkrachten bij op de Amalia Astroschool, vinden directeur Loles Bobo Ruiz (rode broek en zwarte trui) en haar collega's.
Er kunnen nog twee leerkrachten bij op de Amalia Astroschool, vinden directeur Loles Bobo Ruiz (rode broek en zwarte trui) en haar collega's. Rinus van Denderen
Zakelijk

Investeren in inhoud, maar ook in leraren

Zakelijk

BAARN Samen op eigen wijze. Dat is de missie van de Amalia Astroschool, waar zowel samenwerken als autonomie hoog in het vaandel staan. De afgelopen tijd heeft de school zich daarnaast gefocust op de ontwikkeling van een onderzoekende houding. Met directrice Loles Bobo Ruiz spraken we over wat dat betekent voor leerlingen, leerkrachten en ouders.

In 1910 werd de Amalia Astroschool opgericht, toen met 59 leerlingen en 3 leerkrachten. 112 jaar later zijn er 306 leerlingen en 29 teamleden, waarvan 23 leerkrachten. Er zijn 11 groepen. ,,De school blijft groeien en dat is te danken aan de fijne, veilige sfeer”, vertelt Bobo Ruiz. ,,Je voelt je hier gelijk thuis. Kinderen durven te zijn wie ze zijn, vragen te stellen en voor elkaar op te komen. Leraren werken er vanuit hun hart en zijn heel bekwaam. Ook zijn ouders erg betrokken. Samen is dat de motor van de school.”

SAMEN OP EIGEN WIJZE ,,Leraren en leerlingen werken op eigen wijze samen”, legt Bobo Ruiz uit. ,,Tegelijkertijd is er respect voor ieders autonomie. Het onderwijs wordt passend bij de ontwikkelingsbehoeften van ieder kind geboden. Zo kunnen kinderen die weinig uitleg nodig hebben, snel zelfstandig aan de slag. Kinderen die meer uitleg nodig hebben, kunnen dit krijgen aan een instructietafel, passend bij wat zij nodig hebben. De leerkrachten zijn gedreven en bekwaam. Ze staan stevig in hun schoenen, wat nodig is om goed samen te kunnen werken met elkaar, ouders en leerlingen. De afgelopen tijd zijn we bezig geweest met de ontwikkeling van een onderzoekende houding. Dat vinden we belangrijk, omdat leerkrachten pas ergens les over kunnen geven, als ze er kennis van hebben.”

AMBITIEUZE LEERKRACHTEN Die houding is terug te zien in de werkgroepen waarin leraren met elkaar aan een onderzoeksvraag werken, zoals: wat is de invloed van een kindgesprek op het leerproces van het kind? De conclusies worden gebruikt als input voor het beleid. ,,Om onze manier van werken en ambities te kunnen realiseren, hebben we leraren die het fijn vinden om te blijven ontwikkelen, onderdeel te zijn van een team en te onderzoeken waarom de dingen gedaan worden zoals ze gedaan worden. De dingen die we doen, doen we heel goed, maar doen we ook de goede dingen? Verder is er in ons team veel ruimte voor gave initiatieven die het onderwijs én de inhoud ten goede komen. We investeren in de inhoud, maar ook in onze leerkrachten.”

Past de ambitie en manier van werken goed bij jou? Bekijk dan de vacature voor leerkracht in de bovenbouw van de Amalia Astroschool!

Dit artikel wordt u aangeboden door de Amalia Astroschool

advertentie
advertentie