Jan-Hein van Bemmel, Expert Soest
Jan-Hein van Bemmel, Expert Soest Peter Beijer

Expert Soest: ‘Bel gewoon! Mijn naam staat op de bon’

30 juni 2021 om 09:00 Zakelijk

SOEST Expert Soest is een toonaangevende winkel in Soest. Bij oudere Soesters zal de naam van voorloper ‘Schoemaker’ nog bekend in de oren klinken. De winkel met producten in witgoed, tv’s, multimedia en allerlei huishoudelijke apparatuur geeft al generatieslang advies op maat, persoonlijke aandacht en hulp bij het vinden van het geschikte product. Een exponent van die persoonlijke hulp is Jan-Hein van Bemmel, al dertig jaar actief bij Expert, waarvan de laatste 13 jaar bij de winkel aan de Soester Van Weedestraat.

We hebben een afspraak met Jan-Hein, maar hij is nog in gesprek met een klant. ,,Neem je tijd maar, hier heb je alvast een bakje koffie”, vertelt collega Chiel Krol. ,,Als Jan-Hein in gesprek is met een klant neemt hij de tijd en aandacht.”

Tien minuten later verwelkomt de ervaren Expert ons en hij leidt ons rond in de winkel waar bruin- en witgoed de ruimtes vullen. Jan-Hein vertelt met passie over zijn vak. ,,Ik neem inderdaad alle tijd, maar dat is voor mij de tijd die de klant nodig heeft. Een apparaat verkopen kan iedereen, waar het mij om gaat is om de situatie in kaart te brengen van wat de klant werkelijk wil. Luisteren is daarbij het sleutelwoord. Ik geef toe; soms verkoop ik juist iets niet. Dan zeg ik eerlijk tegen de klant: ‘zou je dat nou wel doen?’. Dan is zijn vooraf gemaakte keuze een verkeerde inschatting. Het gebeurt ook dat ik de klant iets extra verkoop wat de beleving van zijn nieuw gekocht artikel mooier maakt. Een Chromecast bij een TV bijvoorbeeld. Iets niet verkopen lijkt misschien een slecht verkoopplan, maar klanten waarderen eerlijkheid en komen daarom juist terug.”

Jan-Hein heeft de wereld van de elektronicaverkoop in de afgelopen drie decennia flink zien veranderen. Toen hij in 1986 als ‘broekie’ begon bij Expert in De Meern zag het landschap der elektronica er heel anders uit. ,,Niet alleen de producten zijn veranderd”, legt Jan-Hein uit. ,,De wijze van verkoop is ook anders geworden. Natuurlijk is internet daar de oorzaak van. Klanten kunnen zich ruimer laten informeren, ze hebben veel vragen, die niet alleen face-to-face gesteld worden, maar ook via de e-mail, telefoon en whatsapp. De uitdaging is groter voor ons. Dat maakt dit vak juist leuk.”

Dus zomaar de winkel van Expert binnenlopen en de eerste de beste wasmachine kopen die je ziet is er voor Jan-Hein niet bij. ,,Ik ga altijd het gesprek aan en inventariseer de situatie. Hoe groot is het gezin, hoe vaak en wát wordt er gewassen? Maar ook; wil de klant zelf de wasmachine aansluiten of wil hij dat onze bezorgdienst dat voor hem regelt. Mijn uiteindelijke doel is dat de klant tevreden moet zijn over wat hij gekocht heeft. Is de tv, wasmachine, magnetron of vaatwasser aangesloten en zijn er nog vragen? Dat kan altijd. Ik zeg altijd: bel mij, mijn naam staat op de bon. Dan lossen we het probleem op of ik leg het gewoon nog een keer uit en ja, als het nodig is kom ik gewoon bij de klant thuis. Zo doe ik dit werk al dertig jaar en ik merk dat het gewaardeerd wordt door onze klanten.”

Expert Soest
Van Weedestraat 6
3761 CE Soest
035 6010344

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie