Afbeelding
Photo by Marcin Jozwiak on Unsplash

Het effect van COVID-19 op wagenparkbeheerders: de digitalisering in stroomversnelling!

19 juli 2022 om 09:30 Partnercontent

COVID-19 heeft voor elke branche gevolgen gehad. Wereldwijd zagen we veranderingen in stroomversnelling terecht komen. Soms dingen waar al aan gewerkt werd en die nu nog sneller moesten worden doorgevoerd, maar in uitzonderlijke gevallen werden er zelfs geheel nieuwe ideeën binnen rap tempo doorgevoerd. Het is wel te zeggen dat de COVID-19 pandemie het bedrijfsleven onmiskenbaar heeft veranderd. De rode draad tussen al deze veranderingen is toch wel de toegenomen behoefte aan digitalisering. Dit is iets wat we met name bij grote bedrijven met een enorm wagenpark terug zien komen. 

Het is goed om wagenparkbeheerders als voorbeeld te nemen. Dit is immers één van de branches die flink geraakt werden door de pandemie. Met name internationale bedrijven hadden serieus te maken met beperkingen, maar ook binnenlandse ritten moesten gewijzigd worden. Maar hoe beïnvloedde COVID-19 hun werkwijze en waarom was digitalisering juist nu zo belangrijk? 

Digitalisering stond veelal nog in de kinderschoenen 

Voor COVID-19 was er natuurlijk ook al sprake van digitalisering bij fleet management. De gegevens van de tachograaf werden automatisch opgenomen in de systemen, het contact ging merendeels digitaal, maar toch stond de digitalisering nog altijd in de kinderschoenen. Door de pandemie is hier voor eens en voor altijd verandering in gekomen. 

Uit onderzoek blijkt dat driekwart van de wagenparkbeheerders meer gebruik maakt van digitale systemen dan voor de pandemie. Ook is het overgrote deel het ermee eens dat dit hun bedrijf heeft geholpen om de maatregelen het hoofd te bieden en zelf te kunnen overleven. 

Fysiek contact minimaliseren 

Verreweg het grootste voordeel van een gedigitaliseerd wagenpark is dat het fysiek contact zo drastisch verminderd kan worden. Mensen hoeven niet meer letterlijk met elkaar in contact te staan. Alles gebeurt digitaal. Hierdoor kan de verspreiding van het virus tegen worden gegaan en blijft internationaal vervoer zo veilig mogelijk. Denk hierbij bijvoorbeeld aan digitale documenten, handtekeningen en mobiele apps waarmee de chauffeur nauw in contact stond met de beheerder. 

Mede door de pandemie zagen ze ook de vraag bij bedrijven als Webfleet Solutions toenemen. Digitale oplossingen voor elk denkbaar probleem. 

Nog niet iedereen overtuigd 

Toch is het ook belangrijk om een kanttekening bij deze gebeurtenissen te plaatsen. Want hoewel veel grote bedrijven inmiddels al om zijn, zien we ook dat nog lang niet iedereen overtuigd is. Dit zien we vooral terug bij de relatief kleinere bedrijven. Zij vonden het lastig om verder te digitaliseren en gaven hierbij met name het kostenplaatje de schuld. Dit mag echter nooit een reden zijn om niet verder te digitaliseren. 

Hoewel het digitaliseren van de systemen en daarmee het veranderen van de werkwijze inderdaad prijzig kan zijn, levert het uiteindelijk ook heel veel tijd. De impact van de digitalisering sinds de pandemie kan namelijk leiden tot een verlaging van de brandstofkosten, verbetering van de klantvriendelijkheid en zelfs het verbeteren van het welzijn van de bestuurders. 

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie