
Klimop niet gevaarlijk voor bomen
9 september 2023 om 16:00 Natuur en milieuBAARN Een lezeres van de Baansche Courant belde de redactie met de opmerking: ‘als het Maarschalksbos weer wandelbos moet worden, mag er eerst wel iets worden gedaan aan de klimop die in de bomen woekert. Straks zijn er hierdoor geen bomen meer omdat ze dood zijn’. Deze opmerking hebben we voorgelegd aan een deskundige: beheerder Hans Knotters van het Cantonspark.
,,Er is onderzoek naar gedaan en klimop heeft geen enkele negatieve invloed op bomen. Zeker in een bos hoeft dat niet te worden weggehaald. Klimop is voor vogels zelfs beter, ze nestelen erin. Soms wordt de klimop zo zwaar dat takken dreigen te breken, dan moet er wat aan worden gedaan. En als door klimop het zicht op bijvoorbeeld straathoeken wordt belemmerd, doen we er wat aan. Het enige nadeel is dat je door klimop breuken, scheuren en rotte plekken in bomen moeilijker ziet.”













