Eemdal-Zuid denkt mee over woningen zonder aardgas
19 juni 2026 om 06:23BAARN De gemeente onderzoekt in Eemdal-Zuid samen met bewoners welke alternatieven haalbaar zijn als Baarn van het gas af moet. Opvallend is dat een meerderheid positief tegenover dat onderzoek staat, al blijft betaalbaarheid veruit de grootste zorg.
De gemeente benadrukt dat er nog geen definitieve keuzes zijn gemaakt. De komende maanden worden verschillende technieken onderzocht voordat een wijkwarmteplan wordt opgesteld. Nederland wil in 2050 volledig stoppen met het verwarmen van woningen met aardgas. Ook Baarn werkt aan die omschakeling. Volgens het college is dat noodzakelijk om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen en minder afhankelijk te worden van schommelende gasprijzen. Ongeveer een derde van de totale CO2-uitstoot in Baarn wordt momenteel veroorzaakt door het verwarmen van woningen en gebouwen. Voor Eemdal-Zuid, de tweede wijk die na Eemdal-Noord aardgasvrij moet worden, kiest de gemeente nadrukkelijk voor een aanpak samen met bewoners. Na een oproep eind vorig jaar vulden 197 inwoners een vragenlijst in. Negentien bewoners meldden zich aan voor een speciale werkgroep die onderzoekt welke oplossingen geschikt zijn.