Afbeelding
Baarnsche Courant

Paardenmiddel

19 juni 2026 om 05:38

Belofte

Het akkoord dat de nieuwe coalitie van VVD, D66, 50PLUS en CDA deze week presenteert, klinkt vriendelijk en uitvoeringsgericht. Tegelijkertijd bevat het ook veel open deuren, uitgestelde keuzes en financiële onzekerheden. Volgens de nieuwe coalitie zijn de afgelopen jaren veel plannen gemaakt, maar bleef de uitvoering achter. Of de uitvoeringsagenda ook daadwerkelijk haalbaar blijkt, zal de komende vier jaar moeten blijken. Neem de woningbouw, waar juridische procedures en netcongestie forse obstakels vormen. Eén ding is duidelijk: de nieuwe coalitie kiest voor een sobere koers, waarbij investeren hand in hand gaat met financiële discipline. Vooral de woningbouw, de toekomst van De Speeldoos en de stijgende gemeentelijke lasten zullen de komende bestuursperiode bepalend zijn voor het politieke debat in Baarn.

Het meest opvallende financiële besluit is de verhoging van de onroerendezaakbelasting (OZB). Juist de VVD predikte de afgelopen jaren dat lastenverzwaring voor inwoners binnen de perken moest blijven en dat de OZB niet mocht stijgen. De eerste echte beleidsdaad van de nieuwe coalitie is echter een forse verhoging van die belasting. Dat kon bijna niet anders, want zonder de extra inkomsten zouden er ingrijpende bezuinigingen op subsidies nodig zijn geweest. Tegelijkertijd wordt hiermee wel een verkiezingsbelofte losgelaten. Tijdens de maandenlange onderhandelingen vonden de fractievoorzitters van de vier partijen elkaar relatief gemakkelijk. De gesprekken verliepen overwegend oplossingsgericht. Het knetterde eigenlijk nooit echt in de formatiekamer. Mogelijk speelde daarbij mee dat geen van de partijen met VoorBaarn wilde samenwerken en daardoor op elkaar was aangewezen. Ook op het gebied van de inrichting van Baarn doet de nieuwe coalitie enkele opvallende beloftes. Zo moet de Brink meer ruimte bieden aan de terrassen van de omliggende horecaz. Dat betekent dat voetgangers op de Eemnesserweg nadrukkelijker voorrang moeten krijgen op het autoverkeer. Met beperkte middelen wil de coalitie de Brink aantrekkelijker, groener en levendiger maken, zodat het plein het kloppend hart van het centrum wordt. Daarnaast komt er een 'groene loper' vanaf het station naar het centrum. Hoe die precies vorm krijgt, moet nog worden uitgewerkt.

Eugene Leenders 

Afbeelding