Adviesbureau Goudappel Coffeng keek wat er gebeurt als Soestdijk de deuren opent als een centrum voor innovatie, inclusief nieuwe woonwijk met 100 huizen en appartementen. Dan kun je ervan uit gaan dat er dagelijks 400 auto's per twee uur meer rijden dan nu.

Die 400 voertuigen gaan op in het totaal van duizenden auto's die dagelijks over de Amsterdamsestraatweg rijden. Dat betekent niet dat er niks hoeft te gebeuren. Integendeel. Komt er een woonwijk in het bos dan moeten de bewoners weg kunnen. Dat kan het beste via een rotonde ter hoogte van de huidige inrit naar de Marechausseekazerne.

DRINGEND De onderzoekers constateren nog iets belangrijks. De kruisingen van de Amsterdamsestraatweg met de Hilversumsestraatweg en de Biltseweg zijn dringend toe aan groot onderhoud. Door de autonome groei van het autoverkeer ontstaan steeds meer opstoppingen.

Dat is ook gelijk het antwoord op de vraag of het wegvak van twee keer twee rijstroken naar twee keer één rijstrook kan. Dat zou een oversteek tussen de paleistuin en het paradeterrein aan de andere kant van de Amsterdamsestraatweg een stuk eenvoudiger maken.

Het antwoord is onomwonden nee. Niet alleen vanwege een nieuwe bestemming voor Soestdijk, maar omdat het nu al bijna te krap is. De conclusie betekent ook dat een deel van de kosten voor rekening van de wegbeheerder, de provincie Utrecht, komt die voor groot onderhoud geld reserveert.

Een rotonde, als die al mag van alle natuurregels, kost tonnen zo niet miljoenen en dan is er nog geen oversteek voor de voetgangers tussen de Parade, waar twee parkeerterreinen komen en het Paleis. Een zebra ligt niet voor de hand dus moet het een voetgangersbrug worden of een tunnel onder de weg door. Of nog mooier een autotunnel waardoor de Parade en het Paleis gewoon weer zonder barrières met elkaar verbonden zijn. In de laatste variant is sprake van tientallen miljoenen euro's. De goedkoopste variant kost enkele miljoenen euro's. Een onderdoorgang voor voetgangers moet sociaal veilig zijn. Een loopbrug kan een oplossing zijn, maar heeft ook nadelen voor bezoekers die minder mobiel zijn.

VENTWEG Aanleg van de rotonde betekent ook dat er een ventweg komt tussen het Paradeterrein en de rotonde. De onderzoekers denken niet dat dat ten koste hoeft te gaan van bomen in het Baarnse bos. Het wegprofiel van de Amsterdamseweg ter plekke is erg breed. Te breed eigenlijk, door de vluchtstrook lijken er wel drie rijstroken te liggen, wat ook niet helpt bij het handhaven van de maximumsnelheid die, omdat het om de bebouwde kom gaat, gewoon 50 kilometer per uur is. Adviesbureau Goudappel Coffeng stelt voor om het profiel te handhaven maar opnieuw in te richten zodat de doorgaande rijstroken en de ventweg naast elkaar kunnen liggen, waardoor geen of zo weinig mogelijk bos wordt opgeofferd.

OPENBAAR Deze maand zijn de drie onderzoeken voor een nieuw paleis Soestdijk openbaar gemaakt.

Vrijdag in de Baarnsche Courant het rapport over natuur- en milieu-invloeden. Maandag de details van de cultuur-historische analyse. De onderzoeken worden verwerkt in het voorontwerp bestemmingsplan dat de gemeenteraad in februari wil behandelen.

door Eugene Leenders