Jeroen Cnossen algemeen directeur BDU, waaronder de Baarnsche Courant valt.
Jeroen Cnossen algemeen directeur BDU, waaronder de Baarnsche Courant valt. Pauw Media

Baarnsche Courant: vernieuwing, verbetering en verbreding

16 oktober 2020 om 17:24 Mensen

BAARN Zaterdag 17 oktober is de start van de tentoonstelling ‘125 jaar Baarnsche Courant’ bij de Historische Kring Baerne aan de Hoofdstraat in samenwerking met de Baarnsche Courant. Een van de sprekers bij de opening zou de sinds kort aangetreden algemeen directeur van de BDU Jeroen Cnossen. Helaas is de openingshandeling geannuleerd. In dit artikel geeft hij zijn visie op de (lokale) mediawereld.

Jeroen Cnossen vertelt in een monoloog. ,,Al tijdens mijn studie Bedrijfskunde ben ik in aanraking gekomen met de mediawereld. Een van de aantrekkelijke kanten van deze mediawereld is hoe je met informatie beter kunt laten functioneren in hun werk of directe omgeving. Ik heb dat nooit als journalist gedaan. In het begin in marketing- en andere commerciële functies bij Wegener, uitgever van regionale dag- en weekbladen. Later als uitgever van het AD.

In al die jaren heb ik altijd wel nauw samengewerkt met redactionele collega’s. Ieder nummer wordt immers gevuld met nieuwe verhalen en deze verhalen bepalen de kwaliteit en de uitstraling van het product. Zonder goede journalistieke uitingen is een uitgave niet levensvatbaar. Mensen moeten willen betalen voor je verhalen. Bovendien, als de verhalen niet gelezen worden is een blad ook niet interessant voor adverteerders.

OPKOMST INTERNET Sinds de opkomst van het internet, inmiddels zo’n 25 jaar geleden, ben ik actief hoe je via digitale kanalen mensen kunt bereiken. En natuurlijk hoe je hier geld mee kunt verdienen. In mei van dit jaar ben ik bij de BDU begonnen als algemeen directeur. De BDU (Barneveldse Drukkerij en Uitgeverij) is uitgever van zo’n 25 lokale weekbladen in Midden Nederland en een groot aantal vaktijdschriften. Daarnaast hebben we een grote drukkerij waar we zowel onze eigen kranten als verschillende kranten van collega’s drukken. De BDU geeft ook de Baarnsche Courant uit.

TRANSFORMATIE Voordat ik naar de BDU kwam, heb ik ruim 10 jaar mediabedrijven geadviseerd in de transformatie van uitgeverijen van gedrukte media, naar mediabedrijven die hun informatie via verschillende digitale kanalen verspreiden. Dit voorjaar werd ik benaderd of ik algemeen directeur van de BDU wilde worden. Het was midden in de Corona-tijd en de BDU had het moeilijk. Lokale media als de Baarnsche Courant zijn naast de inkomsten vanuit de abonnees, vooral afhankelijk van advertenties. Veel lokale adverteerders hadden het zelf moeilijk of waren zelfs gesloten. Ook hebben we normaal gesproken veel advertenties van evenementen, die echter ook allemaal geannuleerd werden.

OVERLEVEN Ik kwam dus in een situatie terecht waarin we als organisatie aan het overleven waren. Ook het voortbestaan van de Baarnsche Courant kwam in gevaar. Tegelijkertijd moesten we aan de slag met de strategie voor na Corona. Een van mijn opdrachten was immers de BDU te transformeren naar een ‘crossmediaal’ bedrijf.

Inmiddels lijkt het dat we ergste bedreigingen hebben afgewend. Steunmaatregelen van de overheid hebben daarbij een belangrijke rol gespeeld. We zagen echter ook wat een belangrijke rol lokale media als de Baarnsche Courant voor de lokale gemeenschap hebben. We kregen soms spontane donaties. Mensen die nog geen abonnement hadden, sloten een abonnement op de krant of op ons digitale premiumproduct af. Vaak met de opmerking dat ze dit ook deden om ons te steunen. Ook van trouwe adverteerders, als zij zelf al niet in moeilijkheden zaten, kregen we steun. Als deze steunbetuigingen bevestigden voor ons hoe belangrijk de Baarnsche Courant voor Baarn is.

CRISIS Naast het leiden van de BDU en dus ook de Baarnsche Courant door deze crisis, moesten we ook vol aan de bak met de plannen voor na-Corona. Terwijl we daarmee bezig waren, wisten we nog niet of er een tweede golf aan zou komen. Wat hiervan de consequenties voor de Baarnsche Courant zijn kunnen we nog onmogelijk aangeven.

De strategie voor de BDU, waar de Baarnsche Courant dus onder valt, hebben we samengevat in de termen vernieuwing, verbetering en verbreding. We moeten Vernieuwen met producten en diensten die aansluiten met het veranderende mediagedrag in de samenleving. We moeten veranderen van een bedrijf dat kranten maakt, naar een bedrijf dat verhalen verkoopt. Hoe mensen deze verhalen willen lezen, bepalen zij zelf. Wij moeten ervoor zorgen dat we met veelal digitale producten en diensten de verhalen verspreiden. Dat kan via eigen kanalen als onze websites en apps, maar ook voor een belangrijk deel via social media.

HOGERE EISEN We moeten verbeteren, omdat lezers en adverteerders steeds hogere eisen gaan stellen. We moeten excelleren in waar we goed in zijn. En we pretenderen goed te zijn in lokale nieuwsvoorziening. Daarmee moeten we ons onderscheiden van de ontelbare andere nieuwsbronnen die online te vinden zijn. We willen nog dichter op de lokale samenleving staan. We willen nog zichtbaarder worden in Baarn.

En daar slaat het verbreden op. We kunnen niet alles zelf meer doen. We gaan veel meer aansluiting zoeken met lokale partijen. Dit kunnen lokale bedrijven, verenigingen of de lokale overheid zijn. Of natuurlijk de inwoners van Baarn zelf. We nodigen iedereen in Baarn uit om een bijdrage te leveren aan de producten onder de naam van de Baarnsche Courant.

Zelf zal ik Baarn ook nog beter moeten leren kennen. We geven zo’n 25 lokale titels uit. Ik probeer me zoveel mogelijk te verdiepen in de lokale gemeenschappen waar we verschijnen. De Baarnsche Courant neemt echter wel een bijzondere plaats in binnen ons bedrijf. Veel van onze kranten worden gratis huis-aan-huis verspreid. Enkele titels zoals de Baarnsche Courant hebben echter abonnees. Dan zie je direct dat de band tussen lezer en de krant veel sterker is. De Baarnsche Courant is bovendien een van onze oudste titels. En binnen de Koninklijke BDU is het natuurlijk heel bijzonder om een medium uit Vorstelijk Baarn in ons midden te hebben.

MOEILIJKE TIJDEN Ik gaf al aan dat het moeilijke tijden zijn voor lokale media als de Baarnsche Courant in dit Corona tijdperk. We zien echter dat in tijden dat mensen het moeilijk hebben, ze meer dan ooit teruggrijpen naar hun lokale krant. Of dat nu de gedrukte krant is of de website van de Baarnsche Courant. De bezoekersaantallen van onze lokale websites bereiken de laatste maanden recordaantallen. Dat bewijst dat er behoefte is aan onafhankelijk lokaal nieuws en informatie. We geloven dan ook sterk in de toekomst van de Baarnsche Courant. Of dit over tien jaar nog een gedrukte krant is, valt moeilijk te zeggen. Dat er over tien jaar nog een Baarnsche Courant bestaat staat voor ons vast. Ook dan nog zullen we op een betrouwbare en betrokken manier jullie informeren over alles wat er in Baarn gebeurt.”

door Martin Hoogendoorn

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie