Afbeelding
Photo by Rinck Content Studio on Unsplash

Sturen van direct mail biedt kansen voor ondernemers

28 december 2021 om 16:10 Partnercontent

Het versturen van direct mailings aan consumenten of andere bedrijven biedt veel kansen voor ondernemers, maar ook voor stichtingen, instellingen en verenigingen. Als je nog nooit een direct mail hebt verstuurd kan dat best een beetje spannend zijn. Zoveel brieven de deur uitdoen, gaat dat wel wat opleveren? Het antwoord is bijna altijd JA. Mits je goed weet wat je boodschap is, wat je daarmee wilt bereiken en wie je doelgroep is, heeft je direct mailing altijd nut. Het sturen van direct mail kun je gemakkelijk uit laten besteden waardoor je er zelf geen omkijken naar hebt en jij je kunt focussen op het binnenhalen van die nieuwe klanten.

Voorbeeld van een kans voor een direct mailing

Even los van het feit dat Theater de Speeldoos momenteel misschien wel niet de beschikking heeft over budget voor een direct mailing, is de crowdfunding voor theatertafeltjes die zij enige tijd geleden in het leven riepen wel een goed voorbeeld van een kans waarbij een direct mailing lezers aanzet tot actie. Aan alle bezoekers die zij in voorgaande jaren ontvangen hebben hadden zij een direct mail kunnen versturen, met daarin de crowdfunding uitgelegd en met een QR-code hadden zij kunnen verwijzen naar het platform waarop de crowdfunding loopt. Door een speciale actie te koppelen aan de direct mailing (bijvoorbeeld een winactie waarbij de lezer die via deze QR-code doneert kans maakt op theatertickets) creëert het theater een bepaalde mate van ‘Fear of missing out’, waarbij de lezer de directe noodzaak ziet om tot actie over te gaan.

Voor gemeentes en overheden zijn direct mailings vaak ook een goed idee. Denk hierbij bijvoorbeeld aan nieuws over werkzaamheden aan de weg die impact hebben op parkeren of bereikbaarheid. Via een direct mailing breng je bewoners snel op de hoogte van eventuele veranderingen.

Hoe verstuur je een direct mailing?

Je kunt natuurlijk zelf in de pen klimmen, prutsen met opmaak en al die mails op je eigen printer thuis zelf uitprinten (met het risico op een lege cardrigde halverwege het printen ten gevolg), al de mails in enveloppen stoppen en zelfs langs de huizen gaan, maar je kunt ook kiezen voor een weg met meer gemak, waarbij al deze stappen je uit handen worden genomen. Jij hoeft dan alleen akkoord te geven op de tekst en opmaak, en de direct mailing-partij die je in de arm neemt doet de rest. Het handige van een ervaren direct mailing-partij is ook dat zij weten waar je doelgroep zit. Doordat ze een uitgebreid adressenbestand hebben kunnen ze deze aanboren als jij de adressen van jouw doelgroep niet in huis hebt.

Nog wat inspiratie nodig voor wanneer je een direct mail kunt versturen? Wat dacht je van een uitnodiging voor een open dag of opening, een vette kortingsactie in de traditionele rustige tijd, als je een nieuwe brochure uitbrengt en die graag aan de man wilt brengen, of als je je vaste klanten wilt bedanken voor hun loyaliteit in het afgelopen jaar. Mogelijkheden zijn er te over om je direct mailing de deur uit te doen! Zijn er dan ook valkuilen? Zeker. Maar niet heel veel. Als je voor ogen hebt wat je wilt bereiken, wie je doelgroep is en hoe je de boodschap wilt brengen dan ben je al een heel eind.  

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie