Maya Noordam van Oppepper.
Maya Noordam van Oppepper. Baarnsche Courant

Maya Noordam (29) uit Baarn pept bedrijven op

27 mei 2021 om 18:37 Zakelijk

BAARN Maya Noordam (29) pept bedrijven op. Eerst in haar eentje, maar nu met tien collega’s en dat aantal gaat groeien. In het Gooisch Business Centrum is ze al een paar keer verhuisd naar een groter kantoor. Ze is nog maar amper twee jaar bezig, dat belooft wat voor de toekomst.

Maya begon voor zichzelf, omdat ze zich niet langer thuis voelde op de grote marketingkantoren. Ze wilden het op haar manier doen. Maya: ,,Ik heb er veel geleerd, maar ook hoe het niet moest. Stagiaires die voor 80 uur bij een opdrachtgever worden gedropt of plannen die niet van de grond kwamen.”

SAAIE SECTOR Oppepper richt zich vooral op het midden- en kleinbedrijf en dan op de ‘saaie’ sector. Maya: ,,Zo noemen bijvoorbeeld IT-ers en softwarebedrijven zichzelf. Ik ziet het heel anders. Stuk voor stuk hebben ze veel ambitie en passie. Aan mij de taak om dat duidelijk te maken bij de klanten. Juist deze sector kreeg het in de coronatijd alleen maar drukker, dus wat dat betreft kon Oppepper groeien.” De onderneming specialiseert zich in bedrijven die geen marketingafdeling hebben. Maya: ,,Ze willen dan iemand hebben die een goed verhaal kan schrijven, die een evenement kan organiseren of een mooie vormgeving kan maken. Uiteindelijk besluiten ze dan een officemanager aan te nemen, omdat allemaal een beetje te combineren. Maar, dat werkt natuurlijk niet.

Wij zijn eigenlijk de marketafdeling van die bedrijven. Zo voelen we het ook. Het zijn onze collega’s. Oppepper heeft al die specialisme in huis. We sluiten een abonnement en maken afspraken wat we per maand doen. Eigenlijk beginnen we het liefst op kleine schaal. Kun je een beetje aan elkaar wennen en kijken of er een klik is. Bedrijven willen zo graag laten zien dat ze verstand van zaken hebben. Dat is natuurlijk belangrijk, maar nog belangrijker is dat je weet wat je klanten willen. Die geloven eigenlijk best wel dat je je vak beheerst, ze willen wat meer van je bedrijf weten, bijvoorbeeld of je er met trots werkt. Dat soort verhalen vertellen wij en dan maakt het niet uit of dat een artikel is een email, een podcast of een e-book.” Voor de klik weet Maya meestal wel te zorgen. Ze bruist van de energie en weet wat ze wil. Ze zit midden in de marketing maar heeft geen Facebook of Instagram. Maya: ,,Dat leidt mij veel te veel af. Ik moet de focus op mijn bedrijf en mijn klanten houden.” Die zijn blij met haar. De sterke groei komt bijna volledig door de mond-tot-mondreclame. Ze is het bedrijf begonnen met Roeland Peterkamp en inmiddels zit ook haar zus Cylia in het managementteam.

SCHRIJF Maya: ,,Ik schrijf graag, dat is ook mijn kracht. Nu komt de focus steeds meer te liggen op het strategische en dat bevalt eigenlijk ook uitstekend. Ik moet er vooral voor zorgen dat mijn werkwijze uniform is voor alle Oppeppers. We zitten te springen om handjes. Het is dan verleidelijk snel iemand aan te nemen. Onlangs hadden we een aardige sollicitant. Toch zijn we niet met elkaar doorgegaan. Een oppepper moet in ieder geval drie kwaliteiten hebben: Een kritische blik, natuurlijke nieuwsgierigheid en en verantwoordelijkheid nemen. Dat is de basis.” Voorlopig pendelt Maya heen en weer tussen haar appartement in de Laanstraat en de Drie Eiken. Maar ze droomt van een eigen pand.

Haar vader Frits Noordam had zijn oog al laten vallen op de commerciële ruimte in de nieuwbouw tegenover hotel-restaurant Promenade aan de Nieuw Baarnstraat. Ze is er wezen kijken, maar het is te klein voor de groei die haar voor ogen staat.

Door Eugene Leenders

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie