Afbeelding
Foto: Pauw Media

BDU gelooft in lokale journalistiek

9 februari 2018 om 14:28 partnercontent

BAARN - De Baarnsche Courant is, 122 jaar na de oprichting, opgenomen in de portefeuille van BDUmedia, onderdeel van Koninklijke BDU in Barneveld. Op 1 januari 2018 kreeg de overname zijn beslag en nam uitgever Bakker Baarn afscheid van de krant. En vandaag (vrijdag 9 februari) krijgt de verandering ook fysiek gestalte. Voor u ligt een krant op een ander formaat, met een andere uitstraling. Maar betekent dat ook dat het karakter van de Baarnsche Courant verandert? Wordt het een advertentieblaadje? Staat er straks nog wel Baarns nieuws in de krant? Is de krant nog wel te bereiken?

Wiljo Klein Wolterink, directeur-uitgever bij BDUmedia, klinken de vragen bekend in de oren. Hij heeft vaker overnames begeleid. ,,Wij worden afgerekend door onze lezers. Als wij het belang van lokale journalistiek niet zouden snappen, dan waren wij er allang niet meer geweest. Wij hebben altijd geloofd in hyperlokaliteit, in het nieuws van naast de deur.

Norbert Witjes, Hoofd Content, voegt daar aan toe: ,,Er verandert inhoudelijk niets, behalve de vormgeving. En dezelfde mensen blijven betrokken bij de invulling van de krant. We gaan wel kijken wat we nog kunnen toevoegen, in elk geval 'online'.''

Lokale journalistiek is sinds 1871 dagelijkse kost voor de BDU. Of 'Barneveld' iets heeft met Baarn, is geen issue, vindt Wiljo Klein Wolterink. ,,De verbinding ligt in wat BDUmedia heeft met lokaal nieuws. Wij hebben alles met lokale informatie. We gaan overal waar we verschijnen voor de beste krant.''

Hoofdredacteur Norbert Witjes kan bogen op een lange ervaring als redacteur, maar werkte nooit in Baarn. ,,Dat is niet erg'', meent hij: ,,Het is niet míjn taak veel te weten van Baarn. dat is aan de redacteuren en verslaggevers. Die behoren Baarn te kennen. Ik verwacht van ze dat ze het nieuws opsporen en de sfeer opsnuiven. Dat is onze policy. Wij willen lokaal dé informatieleverancier zijn, van belangrijke politieke besluiten tot de aankondigingen, alle activiteiten moeten we coveren.''

Het is dan ook niet de bedoeling te snijden in het volume nieuws dat de Baarnsche Courant drie keer per week bij de abonnees en één keer per maand huis-aan-huis verspreid. Sterker nog; het Baarns Weekblad gaat óók door de redactie van de Baarnsche Courant gevuld worden. Het Baarns Weekblad, sinds vorig jaar eigendom van BDUmedia, werd tot voor kort gezamenlijk met Enter Media uit Weesp geëxploiteerd. Om voor de hand liggende, praktische redenen gaat BDU dat weer zelf doen. ,,Het is uiteindelijk de bedoeling een uitgebalanceerd pakket informatie te brengen waarmee de lezer -met een duidelijk accent op de abonnee van de Baarnsche Courant- optimaal wordt bediend'', vindt Witjes. ,,Maar het vergt tijd om die balans te vinden.''

,,Wij faciliteren als bedrijf de mensen die lokaal werken'', verklaart Klein Wolterink de rol van de organisatie. ,,Wij creëren de randvoorwaarden om de mensen zo goed en efficiënt mogelijk hun werk te laten doen. Het bedrijfseconomische plaatje is voor het management. Voor alle titels leveren wij de systemen en de websites, maar we moeten het hebben van de mensen die met hun voeten in de klei staan en die ons van informatie voorzien. Als wij die kostbare grondstoffen niet hebben, kunnen we geen goed product maken.''

,,De Baarnsche Courant is inhoudelijk een uitstekende krant'', aldus Norbert Witjes. ,,Online hebben we binnen BDU al grote stappen gemaakt. Daar zal de lezer van de Baarnsche Courant de komende tijd wel veel verandering zien. Er verandert veel in de nieuwsconsumptie. Waar vroeger de krant dé informatiebron was, heb je nu veel meer bronnen. Die zijn helaas niet altijd even betrouwbaar. Wij zijn dat wel, en die betrouwbaarheid staat ook hoog in het vaandel bij de nieuwsvoorziening via onze nieuwe kanalen, zoals de website en Facebook.'' Wanneer de digitale strategie ook daadwerkelijk in Baarn wordt ingevoerd, is nog niet bekend. ,,We concentreren ons nu eerst op de veranderingen op papier. Met drie gedrukte edities per week is dat al een hele klus.''

De nieuwe site biedt de gebruiker in Baarn straks wél de mogelijkheid persberichten en eigen nieuws via het gebruiksvriendelijke 'Deel je nieuws' direct op de website te plaatsen en daarmee 'eigen bereik' te creëren. De mogelijkheid om berichten via de site ook door te zetten op social media-kanalen (zoals Facebook) vergroot de kansen op kwalitatief bereik alleen maar.

De site wordt 'auto-responsive', wat betekent dat de vormgeving zich aanpast aan het scherm van -bijvoorbeeld- een mobiele telefoon of een tablet. Abonnees kunnen straks -als het nieuwe platform daadwerkelijk is gelanceerd- via een inlog gratis de digitale versie van de gedrukte krant bekijken. Ook is er een gratis abonnement op de nieuwsbrief beschikbaar.

De redactie en verkoop van de Baarnsche Courant blijft voorlopig gehuisvest in het kantoor van Bakker Baarn aan de Laanstraat. De voormalige eigenaar van de Baarnsche Courant, Dick Naafs, blijft voor de lokale binding en kennis als uitgever aan de krant verbonden.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie