Laura de Boer (l) en Cathrine Malcorps spelen beide in Trio Clave.
Laura de Boer (l) en Cathrine Malcorps spelen beide in Trio Clave. Arthur Malcorps

Trio Clave luidt nieuw muziekjaar Witte Kerkje in bij Muziek na de Markt

4 januari 2020 om 07:09 Podiumkunsten

BAARN Aanstaande dinsdag om 12.30 uur is het Trio Clave gegund om een nieuw jaar van Muziek na de Markt in het Witte Kerkje in te luiden. Het gelegenheidstrio wordt gevormd door dwarsfluitiste Veronique Streevelaar, violiste Laura de Boer en Cathrine Malcorps op piano en klavecimbel. De drie musici van Baarnse en Amersfoortse bodem doceren bij Muziekschool Baarn en werken al jaren intensief samen, vooral om de jeugd de liefde voor instrument en samenspelen te laten ervaren. Tijdens het lunchconcert op de marktdag nemen ze u mee op een muzikale reis door de tijd van barok tot de late romantiek.

De reis begint in Venetië met Antonio Vivaldi (1678 – 1741). Als Italiaans violist, priester en componist had hij meer dan 700 composities op zijn naam staan waaronder de vermaarde Vier Jaargetijden. Op het programma van Trio Clave staat het Concert in G-majeur dat werd gecomponeerd als onderdeel van het bekende L'Estro Armonica, het derde concert in een reeks van de twaalf concerten.

Van Italië gaan we naar Duitsland in de tijd van Koning Frederik II van Pruisen. In de eerste helft van de 18e eeuw nam de koning de Duitse componist, fluitist, hoboïst en fluitenbouwer Johann Joachim Quantz in dienst aan het hof. Quantz werd daarmee tevens de fluitdocent van de koning. In de sonate in C is de galante stijl van deze belangrijke fluitcomponist te horen.

Van de Rococoperiode gaan we naar de vroege Romantiek van rond 1900 in Kopenhagen. Carl Joachim

Andersen was naast fluitdocent en dirigent ook componist van vele études, oefeningen voor fluit op zeer hoog niveau. In het door Trio Clave te spelen stuk is dan ook vooral de virtuoze en veeleisende kant van de Deen te horen.

In dezelfde periode ontstaan meerdere kunststromingen en in Frankrijk was het Jules Massenet die als productiefste operacomponist tussen 1870 en de Eerste Wereldoorlog werd gezien. In de Belle Époque was hij zowel artistiek als commercieel een van de succesrijkste Franse componisten. Massenet componeerde meer dan dertig opera's waaronder de opera Thaïs met zijn dramatische Meditation voor solo viool, als intermezzo in het midden van de tweede acte.

Ten slotte gaan we naar Rusland. De zeer tegenstrijdige César Cui was van beroep legerofficier maar componeerde al vanaf zijn veertiende. Als muziekcriticus was hij tevens één van de leden van Het Machtige Hoopje, een groep Russische componisten die een specifiek Russische stijl van muziek trachtten te maken. De Russische stijl stroomde echter niet door zijn aderen. Integendeel, hij neigde veel meer naar de Franse muziekcultuur en was liefhebber van Schumann. Als componist gaf hij de voorkeur aan 'salonachtige' miniatuurwerken boven zijn eigen vijftien opera's en grote suites voor orkest. Trio Clave zal bij Muziek na de Markt vier karakteristieke stukjes van deze Rus ten gehore brengen.

Ga graag met het Trio Clave mee op deze muzikale tocht. De toegang tot het lunchconcert om 12.30 uur in het Witte Kerkje is gratis, reserveren is niet nodig. Bij de uitgang is er een collecte waarvan de opbrengst bestemd is voor de musici. Muziek na de Markt wenst alle bezoekers een mooie start van het nieuwe jaar.

Laura de Boer en Cathrine Malcorps.
Christine Schut
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie