Afbeelding
Astrid van den Hoek

Boot Koffie: een kopje vol bijzondere kwaliteit

26 juni 2019 om 17:30 Advertorial_2

BAARN Dat er in Nederland meer sprake is van een koffie- en espressocultuur, komt mede door de tomeloze inzet van de Baarnse familie Boot voor kwaliteitskoffie van speciaal geselecteerde boeren. ,,We waren de eerste in Nederland die met kwalitatief hele goede koffie single estate koffiesoorten uitbrachten en ook de naam van de boeren op de verpakking zetten", vertelt Barend Boot (63).

Astrid van den Hoek

,,Nu komen er in de winkel mensen die om koffie van een specifieke boer vragen. Bijzonder toch?" Barend zette zich in eerdere banen in voor minima en de aanpak van woningnood. ,,De wereld willen verbeteren zit in me. Het hoort ook bij de bedrijfscultuur van Boot Koffie. Het contact met de boeren, daar word je zelf door verrijkt. Wij willen daarom niet alleen ons eigen verhaal over onze kennis van en ervaring met koffie vertellen, maar ook dat van de boer. Zodat de klant een band voelt met de boer."

De aanpak van het familiebedrijf is afwijkend van veel anderen. In de koffiebranche gaat het vaak allereerst om de laagste of middelmatige prijs of om het resistent maken van gewassen, stelt Barend, niet om die verpletterende, twinkelende smaak. ,,Koffie is een gevoelig product, een echt natuurproduct. Alle facetten van het proces hebben impact op de smaak. Daarom is alles belangrijk: de boeren, de branders en ook de zetter."

Zijn ouders ontdekten de bijzondere smaak van verschillende koffies uit het toen nog kleine koffieland Panama. ,,Ze merkten dat de boeren zelf ook niet goed waren in koffie proeven en er weinig van wisten. Mijn ouders en wij hebben er mede voor gezorgd dat koffie uit Panama meer op de kaart staat. Onze Panamaria die we in de jaren 90 introduceerden, en het mooie en duidelijke verhaal van koffieboerenfamilie Ruiz, sloeg enorm aan. Dat smaakprofiel zetten we nu nog steeds neer, daar doen we alles aan."

'Laat je verleiden door smaak', is het motto van Boot Koffie. ,,Het gaat dan om het verleiden om het eens te proberen, maar ook om anders te ervaren. Het durven gebruiken van koffie als het medium naar een totaalervaring. Het even tot rust komen bij jezelf of met een ander, een verstild moment. Maar ook het ervaren van kwaliteit, weten waar het vandaan komt, hoe het gemaakt is. Daarom organiseren we ook trainingen en workshops. We hebben de afgelopen tijd veel geïnvesteerd in het verbeteren van de koffiebrandmachines."

In de Boot Koffiewinkel in Baarn en de Boot Branderij in Amersfoort (Het Lokaal) kunnen mensen de koffies echt ervaren. ,,Al onze medewerkers kunnen op een persoonlijke en gedreven manier over onze koffies vertellen. Het gaat ons om jou, om de aandacht voor hoe jij koffie durft te proeven."

Barend: ,,Wij hebben besloten van onze oorsprong in Baarn the place to be te maken en mensen uit heel Nederland hierheen te (ver)leiden. Daarvoor is het nodig om nog meer de focus te leggen op onze intrinsieke waarden. Green Badger Marketing en Sales uit Utrecht gaat ons helpen die nog meer naar buiten te brengen. We staan voor smaakbeleving en eerlijke prijzen voor de boeren. Toch zijn we ook een bedrijf dat winst wil maken. Dat wringt soms."

Zie ook www.bootkoffie.nl.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie