Afbeelding
Foto Pexels

Verschil cardio- en krachttraining

Partnercontent

Het is erg belangrijk je lichaam goed te bewegen. Het is natuurlijk altijd verstandig veel te wandelen. Door je lichaam veel te bewegen ervaar je meerdere voordelen, waaronder dat je meer energie en minder complicaties ervaart. Naast wandelen is echt sporten ook erg belangrijk. Je kunt hierbij denken aan cardio- en krachttraining, maar wat is het verschil nu precies? En wat kun je beter doen, want hier zijn de meningen toch erg over verdeeld?

Wat is krachttraining?

Wanneer je aan krachttraining doet, ben je aan je spieropbouw aan het werken. Krachttraining voer je meestal in bijvoorbeeld sportschool Almere uit. Doordat je werkt aan je spieropbouw, neem je spierkracht toe. Tijdens het trainen ontstaan er enkele scheurtjes in de spieren. Dit klinkt eng, maar is niet erg. Je lichaam herstelt hiervan na het sporten. Wanneer je spieren weer geheeld zijn, is je spiermassa weer verder opgebouwd. Door jezelf veel uit te dagen tijdens het sporten, boek je steeds meer progressie. 

Je kunt op erg veel verschillende manieren krachttraining uitoefenen. Zo kun je kiezen voor je armen, benen, buik en ga zo maar door. Voor deze lichaamsdelen kun je verschillende manieren gebruiken. Je kunt bij krachttraining denken aan apparaten, maar daarnaast kun je ook gewichten en andere oefeningen gebruiken. Bij het gebruik van gewichten kun je bijvoorbeeld squats doen of deadliften. Naast de spieropbouw haal je ook veel voordelen uit krachttraining. Een van die voordelen is dat je meer energie hebt en dat je ook nog eens erg ontspannen ervan wordt. Je fysieke kracht neemt toe, je lichaam wordt strakker en verbrandt meer calorieën. 

Wat is cardiotraining

Bij cardiotraining gaat het vooral om je uithoudingsvermogen. Hierbij gaat het niet om kracht, maar om je conditie. Bij een cardiotraining kun je bijvoorbeeld denken aan hardlopen, maar daarnaast zijn zwemmen of fietsen ook erg goede cardio oefeningen. Ook bij cardiotrainingen heb je vele voordelen. Zo verkleint het de kans op hart- en vaatziekten. Daarnaast verbrandt het veel calorieën bij een training, verlies je gewicht en verbetert ook nog eens je uithoudingsvermogen.

Wat is het verschil?

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen zijn er zeker wel verschillen. Krachttraining gaat met name over de opbouw van je spieren, terwijl je je bij cardio vooral richt op uithoudingsvermogen. Bij cardio doe je langer en sneller verschillende oefeningen, terwijl je bij krachttraining meer een korte, maar zware oefening doet. 

Cardio en krachttraining combineren

Nu komt de vraag of het wel verstandig is beide te combineren. Het antwoord is zeker ja, want hierdoor heb je de voordelen van beide. Ze vullen elkaar erg goed aan. Krachttraining helpt bij de opbouw en ontwikkeling van je spieren. Doordat je dit bij krachttraining ontwikkelt is dit bij cardio weer een groot voordeel. Hierdoor kun je namelijk bij cardio de oefeningen beter uitvoeren. Doordat je deze twee samen combineert zorg je ervoor dat je spieren minder snel verzuren. Doordat je spieren minder snel verzuren voorkom je de kans op eventuele blessures. Het beste is de trainingen op een andere dag uit te voeren. Wat wel altijd handig is, is om voor een krachttraining een klein beetje cardio erbij te pakken. Hierdoor voorkom je mogelijke spierpijn. 

advertentie